Raadhuisplein 7
2132 TZ Hoofddorp
023 - 565 24 09
06 - 46192488

YouTube

Folders





Gezond eten

Je gezond en fit voelen. Er goed uitzien, weerstand en energie hebben. Minder vaak ziek zijn, je gewicht op peil houden. Het heeft in bijna alle gevallen direct te maken met wat je eet.

Niet te veel, niet te weinig, niet te vet, niet te zoet en niet te zout. Voldoende afwisseling, voldoende groente en fruit en op regelmatige tijdstippen. Het lijkt zo makkelijk, eten. Maar om gezond te blijven, moet je er best over nadenken.


Een aantal handige tips:

  1. Eet gevarieerd, dus niet altijd hetzelfde
  2. Eet niet teveel vet. Vooral verzadigde vetzuren zijn boosdoeners.
  3. Eet liever volkoren varianten van brood, rijst en pasta
  4. Eet voldoende groente en fruit
  5. Drink voldoende water (of thee), zo'n 1,5 liter per dag
  6. Besmeer je boterhammen dun, het liefst met (dieet)halvarine
  7. Kies vlees en vleeswaren met minder vet, zoals kipfilet.
  8. Drink zoveel mogelijk halfvolle of magere melkproducten
  9. Kies eens kaas met minder vet (20+)
  10. Eet niet teveel hapjes tussendoor die veel vet bevatten, zoals hartige snacks, kaas, worst, koek en gebak
  11. Pas op met croissants en sommige luxebroodjes, ze bevatten erg veel vet
  12. Gebruik niet teveel zout
  13. In vruchtensappen zitten veel suikers, drink er dus niet teveel van
  14. Eet regelmatig, sla geen maaltijden over

Hygiënisch en veilig

Wist je dat jaarlijks zo'n 2 miljoen mensen ziek worden door besmet voedsel? Je kunt voedselvergiftiging voorkomen door hygiënisch met voedsel om te gaan.

  • Stel de koelkasttemperatuur af op 4º C
  • Bewaar restjes niet langer dan twee dagen
  • Vermijd tijdens het koken het contact tussen rauw en bereid voedsel
  • Kip, ei en varkensvlees moeten altijd gaar zijn en door en door verhit worden
  • Was regelmatig je handen met water en zeep
  • Houd kookgerei goed schoon
  • Test je kennis over eten en veiligheid met het spel Bac vechten

Lees hier meer over eten en veiligheid

 

Lees wat je eet

De kleine lettertjes op de verpakking van voedsel bevatten veel nuttige informatie over de houdbaarheid, de ingrediënten, de voedingswaarde en hoe je het moet bewaren.

Aan de hoeveelheid calorieen, suiker en vet kun je zien of een product gezond of minder gezond is. Tegenwoordig staan er veel claims en logo's op verpakkingen om aan te geven dat een product gezond is. Dat is natuurlijk handig, maar blijf zelf ook altijd kritisch!

Tip: een light product is gezonder dan een niet-light product, maar laat je niet verleiden om er dan maar meer van te eten.

Wist je trouwens dat de voedingsmiddelen waar er het meest van in zit altijd vooraan staan? Dus als suiker als eerste genoemd staat moet je oppassen!