2 jul - Artsen bezorgd om plastische ingrepen onder jongeren: ingrepen pakken lelijk uit
Plastische chirurgie: jongeren kunnen er bijna niet meer omheen. Op sociale media verschijnen namelijk steeds meer influencers die er reclame voor maken. Artsen maken zich zorgen om het feit dat dan ook steeds meer jongeren ingrepen ondergaan.
Zorgen om jongeren
Het aantal jongeren tussen de 18 en 25 jaar oud dat een cosmetische ingreep laat doen is verdubbeld in de afgelopen tien jaar, blijkt uit onderzoek van het Erasmus MC. David Mosmuller, cosmetisch arts en medisch directeur van cosmetische huidkliniek Doctors at Soap, maakt zich zorgen om jonge patiënten die na het zien van berichten op sociale media bij hem en zijn collega’s aankloppen, vertelt hij aan het Algemeen Dagblad (AD).
Ontwikkeling hersenen
De hersenen zijn volledig ontwikkeld rond je 25ste. Onder deze leeftijd ben je makkelijker beïnvloedbaar door bijvoorbeeld sociale media. Jonge patiënten kunnen minder goed de lange termijn gevolgen inschatten van een ingreep, zegt Mosmuller. Radar schreef eerder dat steeds meer jongeren lipfillers laten zetten.
Klinieken op sociale media
Anne-Mette Hermans, onderzoeker aan Tilburg University, denkt dat de manier waarop sommige klinieken zich presenteren op sociale media bijdraagt aan de stijging van ingrepen onder jongeren. “Ze plaatsen eindresultaatfoto's van een ingreep op hun accounts met vrolijke emoji’s, maar ze vermelden niet de risico’s van de ingrepen”, vertelt Hermans aan het AD.
Reclame maken is niet verboden
Is het toegestaan dat klinieken reclame maken zonder de risico’s te vermelden? Volgens de reclamecode wel. Daarin staat wel dat reclame niet gericht mag zijn op minderjarigen. Ook mag er geen garantie gegeven worden over het eindresultaat, schrijft de Rijksoverheid.
Bron : Trosradar

Vragen formulier
Stel je vragen via WhatsApp op nummer: 06-46192488