2 dec - Drie op de tien jongeren balen van studiekeuze

Bijna een op de drie jongeren heeft spijt van zijn studiekeuze. Dat blijkt uit een rondvraag door het 1V Jongerenpanel van EenVandaag onder 650 studenten.

EenVandaag deed het onderzoek in samenwerking met X-Lab, het eindexamenproject van 3FM. Het blijkt dat 30 procent van de studenten niet zo blij is met de gekozen studie. Deze groep zou dan ook een andere studie hebben gekozen als er nu weer een besluit genomen zou moeten worden.

BELANGRIJKE KEUZE

Het kiezen van een studie kan vormend zijn voor wat je de rest van je leven gaat doen, maar zijn jongeren van tussen de 16 en 18 jaar wel in staat om zo’n belangrijke keuze te maken? Twee derde van de 500 middelbare scholieren die ook meededen aan het onderzoek, geven aan het lastig te vinden een goede keuze te maken. Paola Scholte (20) ondervond aan den lijve hoe lastig het is om een goeie studie te kiezen. Na een bezoek aan de open dag van de HKU, in het laatste jaar van de middelbare school, wist ze het zeker: ze wilde audiovisuele media studeren. „Ik wilde altijd al filmmaker worden, dus ik wist zeker dat dit de studie voor mij was”, vertelt ze.

TWIJFELS, TWIJFELS

Halverwege het eerste jaar begon ze echter al te twijfelen en in het voorjaar schreef ze zichzelf uit. Na een tussenjaar gaat ze nu iets heel anders doen, namelijk Future Planet Studies aan de UvA. Spijt van haar 'verloren jaar' heeft ze niet, maar ze snapt wel waarom veel jongeren twijfelen over hun eerste studiekeuze. „Je hebt 18 jaar op school gezeten, waar alles voor je gepland wordt en je alleen maar goede cijfers hoeft te halen. Het is best spannend als je het dan ineens allemaal zelf moet bepalen.”

MIDDELBARE SCHOOL

Uit de rondvraag van EenVandaag blijkt dat de helft jongeren niet tevreden is met de hulp van de middelbare school in het maken van een studiekeuze. „Je wordt echt in het diepe gegooid”, beaamt Paola. Volgens haar zouden middelbare scholen meer tijd moeten besteden aan studiekeuze, vooral in groepsverband. „Laat leerlingen onderling praten over studiekeuze, of laat ze presenteren over hun droombaan. Het geeft jou inzicht, maar ook de andere leerlingen, die misschien op nieuwe ideeën komen.”

TUSSENJAAR

Een tussenjaar is voor bijna een op de vijf jongeren dé manier om goed na te denken over de studie die ze willen gaan volgen, blijkt ook uit de peiling. Paola komt net terug van een reis door Azië en is ervan overtuigd dat een jaar vrij haar goed heeft gedaan. „Je leert leven zonder de structuur van de middelbare school. Dat helpt, niet alleen voor het maken van een studiekeuze, maar ook voor je ontwikkeling als mens.”

Bron: Metro
Bron; ANP

Vragen formulier

Stel je vragen via WhatsApp op nummer: 06-46192488